Shimano Ultegra R8170 12-D Di2 Disc Gruppe
Ultegra R8100-serie endres til 12-delt med trådløs Di2-skifter og raskere gir. For første gang noensinne kommer Ultegra med et wattmåleralternativ og fullkarbon slangeløse skivebremshjul. Der Dura-Ace er designet for dem som leter etter å optimalisere hver minste lille detalj i konkurransesituasjonen, er Ultegra den virkelige verdens anvendelse av disse teknologiene. R8100-serien deler samme DNA som R9200-serien, med utrolig ytelse i alle funksjoner, og hvor grunnpilarene i vitenskapen bak hastighet hjelper rytterne oppnå deres råeste ytelse noensinne.
Nye Dura-Ace og nye Ultegra deler samme plattform, som betyr at Ultegra-brukere får nyte godt av:
Samme, nye Di2-plattform som med forbedret motordesign i girskifterne, reduserer prossesstiden (altså bevegelsestiden mellom motor og girmekanismer) og overføringsytelsen for å muliggjøre Shimanos raskeste giring noensinne. Dette resulterer i 58% reduksjon i operasjonstid på Ultegra bakskifter, og tilsvarende 45% reduksjon på Ultegra fremskifter, sammenlignet med den tidligere Dura-Ace RD-R9150 bakskifter.
Absolutt pålitelighet fra en kablet tilkobling der det er fornuftig. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter kobler Di2-batteriet (BT-DN300) til fremre (FD-R8150) og bakre girskifter (RD-R8150). Ett internt batteri gir en enkel ladeløsning og sikrer en stabil og høyspenningsforbindelse til girene, noe som bidrar til Shimanos raskeste giring noensinne. Tester viser at BT-DN300-batteriet varer i 1000 km mellom ladningene. STI-girsknappene drives av flate CR1632-batterier som varer i omtrent 1,5 års bruk.
Høy sikkerhet, rask behandling og kretskort med lavt strømforbruk reduserer sjansen for interferens fra eksterne enheter betydelig.
Den nye Ultegra bakskifteren er nå stedet hvor systemet lades (erstatter Shimanos SM-BCR2-lader), og den gir den trådløse tilkoblingen til STI-skiftere og andre tredjeparts enheter (erstatter den trådløse EW-WU111-enheten). Dessuten gir det integrerte designet kontrollpunktet for endring av Di2-operasjoner og synkroniserte skiftemoduser, og erstatter den tidligere styre- eller rammemonterte Junction-A (SM-RS910) knappen.
Det er hovedsakelig i konstruksjonen at Ultegra-girene skiller seg fra Dura-Ace. Dura-Ace R9200-girene foran og bak veier henholdsvis 215g og 96g, mot Ultegra R8100 på 262g og 110g, noe som resulterer i en total forskjell på 61g.
Nye Ultegra 2x12-delte trådløse, hydrauliske skivebremseskiftere (ST-R8170) kommer nå med et hevet topparti med en svakt innadgående kurve og økt avstand mellom giret og styret for å gi bedre komfort og kontroll. Dette gir ryttere bedre pekefinger- og tommelgrep på styret og bedre 3-fingers grep bak bremsespaken, samtidig som det gir enkel tilgang til girhendlene. Avstanden mellom Di2-knappene på spaken har også blitt forbedret, noe som gir enklere differensiering mellom opp-og nedgiringsknappene, spesielt med hansker eller våte fingre
Kontrollgrensesnittet tilbyr selvfølgelig noen praktiske tilpasningsmuligheter takket være en oppdatert E-TUBE-app som nå er kompatibel med Ultegra R8100-serien. I likhet med tidligere versjoner, gjør E-TUBE Project versjon 4.0.0 det mulig å sette opp preferanser som synkronisert eller semi-synkron skifting, multi-skift, girhastighet og STI-skiftknappjustering når du er på farten. Også tilkoblinger til tredjeparts sykkelcomputere kan konfigureres for å vise Di2-informasjon.
Inneholder:
- Framgir: Shimano Ultegra R8150 2s Di2
- Bakgir: Shimano Ultegra R8150 12s Di2
- Krank: Shimano Ultregra R8100 12s 170-175mm, 52-36T
- Kassett: Shimano Ultegra R8100 12s 11-30T
- Kjede: Shimano CN-M8100 12s
- Bremsesett foran: Shimano R8170 ST-R8170(L), BR-R8170(F)
- Bremsesett bak: Shimano R8170 ST-R8170(R),BR-R8170(R)
- Hendler: Shimano Ultegra R8170 høyre og venstre (inkludert i bremsesettene)
- Lader: Shimano EW-EC300
- Batteri: Shimano Internal BT-DN300
- 600 mm og 1200 mm Di2 kabler som kobles mellom batteri og gir
NB! Bremseskiver + Kranklager må kjøpes separat